vrijdag 3 mei 2013

Haar Naam was Sarah ;; Tatiana de Rosnay

Haar naam was Sarah
Titel: Haar naam was Sarah
Genre: geschiedenis/Literatuur/Roman
Auteur: Tatiana De Rosnay  
Verschenen: 2010
Pagina’s:
335
Uitgever:
Artemis
Uitgelezen: 01'05'13







De tienjarige Sarah wordt in de nacht van 16 juli 1942 samen met haar ouders opgepakt en naar de Velodrome d'Hiver in Parijs gebracht, waar duizenden joden worden verzameld voor deportatie. Niemand heeft echter gezien dat Sarah haar
kleine broertje Michel in een kast opsloot, net voordat de politie het appartement binnendrong. Ze heeft hem beloofd zo snel mogelijk terug te komen om hem te bevrijden, maar Sarah wordt met haar ouders op transport gesteld en steeds
verder weggevoerd.
Zestig jaar later krijgt Julia Jarmond, een Amerikaanse journaliste in Parijs, de opdracht een artikel te schrijven over deze razzia, een inktzwarte bladzijde in de Franse geschiedenis. Ze gaat op zoek in archieven, en via het dossier van Sarah
ontdekt ze een goed verborgen geheim van haar eigen schoonfamilie. Haar echtgenoot probeert haar ervan te weerhouden zich met deze geschiedenis te bemoeien, maar Julia besluit desondanks het spoor van Sarah te volgen.
Haar naam was Sarah is een ontroerende roman waarin het grote drama dat zich in Parijs voltrok, is teruggebracht tot
het verhaal van één slachtoffer, en dat is zó overtuigend gedaan dat het geen enkele lezer onberoerd zal laten. 
Ik heb nogal lang over dit boek gedaan, omdat ik er eigenlijk gewoon geen tijd voor had, wat ik zelf erg jammer vond. Desondanks heb ik van dit boek erg genoten, en meer dan eens op het punt van huilen gestaan! Wat een boek, wat mooi geschreven.En ook supermooi hoe de schrijfster de 2 families bij elkaar brengt. Dit is zeker een boek dat ik zou aanraden, al heeft iedereen hem waarschijnlijk al gelezen :). Ik ga binnenkort de film eindelijk maar eens kijken.

X, LiesReads



2 opmerkingen:

  1. Ik heb het boek niet gelezen, maar wel de film gezien. Ik vond het erg ontroerend en hoop binnenkort zeker nog het boek te lezen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Moet je zeker doen! Ik heb tranen met tuiten gehuild bij dat boek :)

      Verwijderen