vrijdag 15 maart 2013

Dik in mijn hoofd ;; Victoria Farkas



Titel: Dik in mijn hoofd
Genre:
Jeugd/Roman
Auteur:
Victoria Farkas
Verschenen:
2007
Pagina’s: 224
Uitgever:
Moon
Uitgelezen: 09'03'13



 






Het boek gaat over Roos, een meisje van 14. Ze zit in de 2e en begrijpt niks van volwassen worden. Ten eerste is ze verliefd, maar ziet hij haar totaal niet staan. En dan komt er een nieuw meisje in de klas die Roos al vanaf het eerste moment niet mag. Vooral niet omdat dat meisje zo goed met haar vriendinnen op kan schieten, omdat het meisje zo dun is, zo dun zou Roos ook wel willen zijn. En nog erger, dat meisje krijgt verkering met wie zij leuk vind! Roos wil dan ook afvallen, alleen draait ze dan een beetje door.

Ik weet nog heel goed dat ik een stukje las, "Een lege maag is een leeg hoofd, en een leeg hoofd betekend geen problemen." En toen besefte ik dat ik maar geluk heb gehad met mijn beste vriendin en mijn lieve vriend die mij op tijd uit de put hebben getrokken. Ik heb geen anorexia gehad, maar ik at niks meer, en wilde het ook niet, net zoals Roos, dacht ik dat ik sterker dan de rest was, en dat ik nog steeds een dik meisje was.

Dus eigenlijk was dit boek een soort spiegel voor wat er 2 jaar geleden met mijzelf is gebeurd. Ik raakte in een gat en snapte nergens meer wat van. Ik kon mijzelf heel erg vinden in Roos, en was oprecht blij dat mijn vriendin en mijn vriend mij hebben geholpen door me te dwingen met eten.

Het boek zelf geeft een goede uitleg over wat er in het hoofd van zo'n meisje om kan gaan. En hoe ze daar dan mee omgaat. Dat betekend natuurlijk niet dat je alle anorexia patiënten over een kam moet scheren, maar het gevoel over controle is meestal wel hetzelfde. Ik heb met tranen in mijn ogen dit boek in een zucht gelezen, nog geen dag en hij was uit. Ik vind het een mooi boek, ondanks dat het een kinderboek is , raad ik iedereen aan om dit te lezen.

X, LiesReads

2 opmerkingen:

  1. Wat heftig seg, dat je dit zelf hebt meegemaakt. Gelukkig heb je op tijd de cirkel kunnen doorbreken, sterk!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het pas besefte toen ik dit boek las, en toen pas dacht van hé! Mijn omgeving had gelijk, als ik niet naar mijn vriend en Beste Vriendin had geluisterd was ik er waarschijnlijk niet zo boven op gekomen. Bedankt !

      Verwijderen