zaterdag 20 april 2013

De Wicca serie - Cate Tiernan (SPOLERS!!)




                                                                                         Titel: Wicca
                                                       Genre: Fantasy/Roman
                                                     Auteur:  Cate Tiernan
                                                            Verschenen: 2003 - 2005
                                            Pagina’s: 3462
                                             Uitgever: Mynx
                                                     Uitgelezen: 19'04'13






Morgan Rowlands. Een katholiek meisje met hele lieve ouders en een jonger zusje. Ze is de rare vogel van het gezin, zij is een nachtbraker, de rest zijn allemaal vroege vogels, bij haar is de "borstenfee" nog niet langs geweest, terwijl haar kleinere zusje al vol is van de vrouwelijke rondingen. Maar voor de rest is het een doodnormaal katholiek gezin.

Totdat Cal Blair zijn intrede doet. Morgan ontdekt dat Cal niet op haar veel mooiere beste vriendin Bree valt, maar op háár. Cal komt naar het stadje Widow's Vale om een heksenkring op te zetten en verandert het leven van Morgan voorgoed. 

Morgan ontdekt dat zij Heksenbloed heeft, dat ze magische krachten bezit en dat ze geadopteerd is. Ze is de dochter van 2 echte heksen, een van de meest verdorven heksen van deze generatie, en een goede witte heks, die haar heeft geadopteerd omdat haar vader haar moeder zou gaan vermoorden. Hier komt Morgan allemaal achter. 

Dit is een beetje beknopt om in grote lijnen uit te leggen waar deze serie over gaat. Het gaat dus over heksen, geen bomenknuffelaars, maar echte heksen, naar het bloed. Vanaf dat Morgan ontdekt dat zij heksenbloed bezit, gaat haar leven helemaal over de kop, haar gezin is katholiek, dus je kunt begrijpen wat voor problemen dat geeft. En voor haar vrienden is ze iets onbegrijpelijks, en om de een of andere reden hebben de zwarte heksen allemaal interesse in haar. Haar leven is dan ook met hoge pieken en diepe dalen vanaf het punt dat ze ontdekt dat ze dit bloed bezit.

De eerste keer dat ik deze serie heb gelezen behoorde het tot een van mijn favoriete series. Ik heb met de personages gehuild en gelachen. Ik leef altijd heel erg mee met de boeken omdat ze zo echt lijken. Bij het laatste boek, de laatste bladzijde heb ik dan ook een traan gelaten omdat deze 15 delige serie afgelopen was, en ik wist dat het niet meer verder zou gaan. Het is uit met het avontuur.

De serie is volledig in 'ik' vorm geschreven, behalve het laatste boek, als je 20 jaar vooruit in de tijd gaat. Hier moest ik in het begin echt heel erg aan wennen. Maar al met al heeft ze 15 prachtige boeken geschreven die allemaal een eigen verhaal hebben, en toch gaat het verder waar je bent gebleven.
Een van de weinige nadelen vind ik wel, is dat er heel veel herhaald wordt. Er wordt wel 20 keer uitgelegd waarom ze een bepaald kruid gebruikt of waarom ze in vuur schouwt (een soort visioenen oproepen). Maar daar heb ik heel erg overheen gelezen en heb eerlijk waar genoten van deze boeken!


Volgende keer : Het laatste boek - Zoran Zivkovic

Geen opmerkingen:

Een reactie posten