zaterdag 9 maart 2013

E-Readers

Een stukje uit "Burned"
De e-reader. Zoals met bijna alles zijn er mensen die voor, en die tegen zijn. Ik heb de Sony PTR-S1 E-Reader, nu een jaar in bezit. Ik vind hem erg fijn. Maar de mensen die zeggen dat ze liever "normale" boeken lezen kan ik ook wel begrijpen, want er is natuurlijk niks lekkerder dan met een boek onder een warm dekentje kruipen met een lekker kopje thee! Nu heb ik voor jullie uit eigen ervaring een paar voor en nadelen neergezet:

Voordelen:

01. De ereader is licht, en daardoor makkelijk mee te nemen. Ik sleep hem zelf dan ook overal mee naar toe. En hij neemt bijna geen ruimte in beslag. Erg fijn!

*

02. Vanwege de E - ink, waardoor het lijkt alsof je een echt boek aan het lezen bent, krijg je geen vermoeide ogen, en kan je gewoon lekker blijven lezen. Ook een voordeel, je hebt net zoveel last van de zon tijdens het lezen als met het lezen van een "echt boek", niet dus :)

*

03. Er kunnen meerdere boeken op. Zelf heb ik nu 119 boeken op mijn digitale vriend staan, én is hij nog uitbreidbaar met een micro SD kaartje. Nou lees ik natuurlijk geen 119 boeken tegelijk, maar als ik een boek uit heb, kan ik gelijk een nieuw boek beginnen zonder extra mee te hoeven zeulen.

*

04. Geloof het of niet, maar in tegenstelling tot veel andere digitale apparaten gaat een e-reader heel lang mee! Ik heb er ongeveer een half jaar mee kunnen lezen tot dat ie echt uitviel.

*

05. Een leuk detail, wat ik zelf niet echt gebruik, het woordenboek! Ik lees zelf erg veel engelse boeken, en als je dan een woordje niet weet, kun je m aanvinken, en dan word ie opgezocht. Dit kan ook met Nederlandse woorden, die zoekt hij ook op.

*

06. Als je niet zulke goede ogen (meer) hebt, is de zoom functie erg handig! Je kan echt tot heel dichtbij inzoomen, waardoor het voor iedereen handig is en je geen vergrootglas hoeft te gebruiken.

Nadelen:

01. Eerlijk gezegd vond ik dit ook al een nadeel bij papieren boeken, maar om de ogen minder te vermoeien licht het scherm dus ook niet op. Dus helaas, je hebt nog steeds een leeslampje nodig.

*

02. Wat ik zelf niet heel erg vind, maar misschien voor iemand anders wel, is dat nog niet alle boeken beschikbaar zijn voor e-readers. Hoewel dit er steeds meer worden, zijn er toch heel veel boeken die alleen papiergebonden uitkomen.

*

03. Het is even wennen natuurlijk zo'n e-reader, en ik moet dan ook eerlijk bekennen dat ik in het begin het bladzijde omslaan erg miste. Nu ben ik eraan gewend en vind ik het niet zo erg. Maar in het begin is het wel echt heel erg wennen.

*

04. Hoewel de boeken voor e-readers goedkoop zijn, en je ze zelfs via bepaalde (legale) sites gratis kan downloaden, zijn de e-readers zelf wel erg duur. Voor een goede e-reader mag je toch wel meer dan 100 euro neerleggen. Dat is nog best een bedrag! 

Dit is ongeveer na 10 maanden gebruikerservaring. Er zullen natuurlijk altijd mensen blijven die het niet met mij eens zijn en dat is niet erg. Je mag mij ook jou mening geven natuurlijk! Ik vind e-readers erg fijn en ben ook aanzienlijk meer gaan lezen erdoor. Ik hoop dat ik jullie net zo enthousiast heb gemaakt als ik ben ;)

X, LiesReads


2 opmerkingen:

  1. Ik heb ook deze e-reader en ben er heel tevreden over! Vind hem echt super! Hoe werkt dat woordenboek eigenlijk? Gewoon het woord selecteren?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hey! Ja ik ben er ook heel tevreden over! Ik heb het woordenboek per ongeluk gevonden. Als je op het woord tikt, dan geeft ie een aantal opties. En volgens mij staat daar bij, "opzoeken in het woordenboek" of zoiets. Ook als je een Engels boek leest, kan je dit vertalen :). Succes ermee!

      Verwijderen